Köp och leveransvilkor


Priser

Samtliga priser är angivna i Svenska Kronor (SEK), inklusive VMB (Vinstmarginalbeskattning) som tillämpas för företag i Sverige där handel med begagnade varor är vanligare än handel med nya. Priset som gäller är det som finns angivet på hemsidan den dag beställning görs.


Minimum ordervärde

Det finns inget minsta ordervärde.


Betalning

Betalning kan ske via Klarna, bank- betal- eller kreditkort som är kopplade till Visa eller MasterCard. Vänligen observera att leveransmottagarens namn och adress måste överenstämma med kort/kontoinnehavarens namn och adress. NORDSOOL N/S tar inte ut några extra avgifter för kortbetalningar. Vi använder oss av säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet. Överföringen sker med säker SSL-kryptering. Det innebär att ingen obehörig kan se dina kortuppgifter.


Fakturabetalning

Du kan även handla med faktura via svenska Klarna AB. Ett bra val då faktura är ett kostnadsfritt betalningsalternativ hos oss. En säker kreditkontroll görs enkelt online. Du måste ange personnummer alternativt organistationsnummer samt att adressen du anger måste vara den adress som köparen/företaget är bokförd på. Fakturan skickas med epost i samband med att leveransen går från oss. Betalningsvillkor är 14 dagar netto. Om fakturan inte betalas i tid skickas det ut en påminnelse och då debiteras också en påminnelseavgift om 50 kr samt dröjsmålsränta med 24% per år + gällande referensränta. 


Delbetalning/Klarna Konto

Klarna konto

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid kan dela upp din betalning, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.


Delbetalning

Följande alternativ finns för delbetalning:

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.


Leveranskostnad & Leveranssätt inom Sverige

Standardfrakt för icke skrymmande produkter så som porslin, prints, mindre inredningsdetaljer etc. är 65 kronor.

För större varor som är skrymmer mer eller av olika skäl är ömtåliga som t ex. möbler, lampor, mattor, etc. varierar fraktsatsen beroende på vilka produkter du väljer hos oss. Om du väljer fler än 1 produkt hos oss så eliminerar den produkt du väljer med högst fraktsats de övriga produkternas frakt i din varukorg. Ex på detta : 

Du väljer ett bord för 2990 kr som kostar 750 kr i frakt att skicka och en lampa för 1290 kr som kostar 250 kr i frakt att skicka. Den totala fraktkostnaden för att skicka både lampan och bordet blir alltså 750 kr.


Leveransalternativ:

- DHL Home Delivery (utkörning och inbärning av gods in i ditt hem) - Används för att skicka skrymmande produkter.

- DHL Service Point (utkörning till ditt närmaste ombud för DHL, ofta en matvarubutik, pressbyrå eller liknande) - Används för att skicka mindre, icke skrymmande produkter.

- Hämta själv - NORDSOOL LAGER:
Du kan välja att själv hämta varorna på vårt hämtlager i Kalmar. Detta alternativ är helt kostnadsfritt. För mer information om hur du hämtar dina varor direkt från NORDSOOL LAGER vänligen kontakta vår kundtjänst på 0480-10505.

I de fall DHL eller NORDSOOL kommit överens med mottagaren om dag och tid för leverans men denne inte finns på plats vid leveranstillfället, kan en extra avgift för ett nytt leveransförsök tillkomma.

Leveranstid (inom Sverige)

Lagervaror - Lagervaror är varor som vi normalt har i lager för omedelbar leverans. Lagervaror skickas normalt från oss inom 2-3 arbetsdagar. Leveranstiden från oss till dig är normalt 3-5 dagar. Vid eventuell leveransförsening från våra leverantörer kan varor i vissa fall ha en längre leveranstid. I sådana fall meddelas du om detta så snart vi behandlat din order.  

Skulle det finnas speciella skäl för att varan levereras i rätt tid är det viktigt att du som kund meddelar oss detta.    

Beställningsvaror - Alla varor som inte är lagervaror (finns i lager), räknas som beställningsvaror. Alla leveranstider för beställningsvaror som anges är ungefärliga. Vi återkommer till dig om leveranstiden av någon anledning skulle bli längre än detta.

Om du beställer flera varor med olika lång leveranstid på en och samma gång, skickas alla varor i en och samma sändning när samtliga varor ankommit till vårt lager. Om du önskar delleverans – hör av dig till kontakt@nordsool.se - Extra avgift kan tillkomma.      

Självklart har du rätt att häva ditt köp i samband med att du får besked om leveranstid om denna är längre än vad som uppgavs vid köptillfället.

Leverans Norge, Danmark, Finland

Vid leverans tillkommer en fraktkostnad på 10% av ordersumman. Minsta fraktavgift 120 kr.
Alla priser är inklusive svensk VMB ej moms. NORDSOOL använder det fraktsätt som passar bäst för varan. Leveranstiden är något längre än för leveranser inom Sverige.

Leverans till övriga länder

Hör av dig till kontakt@nordsool.se för leveranser till andra länder än Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Avgift för outlöst försändelse eller misslyckat leveransförsök

I de fall paket, brev, postpaket eller lastpall/större paket returneras till NORDSOOL av fraktbolaget på grund av att beställaren/mottagaren 1) inte löst ut paket från utlämningsställe; 2) inte varit anträffbar på uppgivet telefonnummer för avisering; 3) vägrat ta emot leveransen; eller 4) uppgivit felaktiga namn-, adress eller kontaktuppgifter, kommer NORDSOOL debitera beställaren en avgift. För brev och paket uppgår avgiften till SEK 300 inkl. moms och för lastpall/större paket till SEK 600 inkl. moms. Avgiften tas ut för att täcka NORDSOOLS kostnad för returfrakten samt returadministrationen och debiteras antingen via faktura eller genom att avgiftsbeloppet dras av från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till NORDSOOL.

I de fall DHL eller NORDSOOL kommit överens med mottagaren om dag och tid för leverans men denne inte finns på plats vid leveranstillfället, kan en extra avgift för ett nytt leveransförsök tillkomma.

Leverans till dörr

Alla försändelser från NORDSOOL skickas till ditt närmaste ombud för DHL eller levereras direkt till din adress och kan endast hämtas ut med aviserings-sms eller brev.

Sekretess

NORDSOOL N/S garanterar, enligt Personuppgiftslagen(PUL), att dina personuppgifter aldrig lämnas ut till tredje part.


Reklamationer

Du har rätt att reklamera en vara om det kan antas vara ett tillverkningsfel på varan. Hör av dig till oss inom 14 dagar på kontakt@nordsool.se och bifoga tydliga bilder på den felaktiga varan och uppge ditt ordernummer. Om det rör sig om en reklamation på grund av fel på varan eller att vi expedierat fel vara står vi för returfrakten samtidigt som vi i första hand byter ut varan mot en ny, alternativt om varan är slut i lager återbetalar vi det du lagt ut för varan.

Transportskador

Viktigt: Var noga med att kontrollera varorna för eventuella skador när du tar emot leveransen. För att varor med synliga, yttre transportskador ska kunna reklameras hos oss måste skadorna ha noterats på din fraktsedel ifrån fraktbolaget i samband med kvittens, be chauffören notera skadan och signera. Om du skulle upptäcka dolda fel/transportskador efter att du öppnat förpackning/emballage, meddela detta snarast till kontakt@nordsool.se.

Vid alla transportskador hör av dig till kontakt@nordsool.se och bifoga i mail tydliga bilder på skadan och eventuellt skadat emballage och uppge i mail ditt ordernummer. För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan till denne inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid.

Om transporten lämnas ut utan påskrift, med fullmakt, kan transporten inte reklameras.

Färger & Bilder

Vi försöker att visa färgerna på varorna så exakt som möjligt men vi kan inte garantera att de färger som visas hos NORDSOOL exakt återger de färger som varorna har i verkligheten. Hur färgen återges beror på din dator och bildskärms inställningar. Vi kan inte heller garantera att alla bilder exakt återger varornas verkliga utseende.

Övrigt

Om du är under 18 år så måste du ha målsmans tillstånd att beställa hos oss. Alla försök till bedrägerier polisanmäls. NORDSOOL N/S förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.

Felaktiga uppgifter

Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga uppgifter angående pris och leveranstid. Vi reserverar oss för eventuella fel i såväl produktinformation som pris och lagersaldo. Även efter genomfört köp och skickad orderbekräftelse förbehåller vi oss rätten att ändra pris och leveranstid vid eventuellt tryckfel.

Force Majeure

Vi förbehåller oss rätten att åberopa Force Majeure i sådana situationer där detta är tillämpbart.

Press

Är du intresserad av att komma i kontakt med NORDSOOL i komersiella syften hör av dig till kontakt@nordsool.se eller ring oss på 0480-10505